הצעת חוק – קבלנים יחוייבו לתת ערבויות בפרוייקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38

הצעת חוק חדשה שאושרה בקריאה ראשונה בכנסת צפויה לתת פתרון לבעיית הערבויות בפרוייקטים מסוג פינוי בינוי ותמ"א 38.

הצעת חוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות) (תיקון מס' 8) (התחדשות עירונית) 2014.

על פי החוק הקיים היום, קבלנים הבונים בנייני מגורים מחוייבים לתת ערבות בנקאית לרוכשי דירות בפרוייקט. הערבות מבטיחה את כספי הרוכשים במקרה שהקבלן לא יוכל למלא את התחייבויותיו, לסיים את הבניה ולמסור את הדירה. למרבה הפלא, הסדר דומה לא קיים בפרוייקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38.

בעיית הערבויות והבטחת כספם של רוכשי הדירות קיבלה הדגמה מוחשית וטראגית במקרה חפציבה, שבו מנהלי החברה לא הנפיקו ערבויות לרוכשים והפקידו כספים ממכירת הדירות בכיסם האישי עד שהחברה הגיעה למצב של "פשיטת רגל".

באותו מקרה, מאות רוכשי דירות נותרו בלי כסף ובלי דירה.

הצעת חוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות) (תיקון מס' 8) (התחדשות עירונית) מבקשת ליצור הסדר דומה לזה הקיים לגבי רכישת דירות מקבלן גם לגבי פרוייקטים של התחדשות עירונית מסוג 'פינוי בינוי' ו'תמ"א 38' שבהם הורסים מבנה קיים לטובת בניית מבנה חדש.

לפי הצעת החוק, יזם בפרוייקטים מסוג פינוי בינוי ותמ"א 38 כאמור, יחוייבו לתת לבעלי הדירות ערבויות חוק מכר, בדומה לערבויות שמוענקות לרוכשי דירה מקבלן.

יזם לא יהיה רשאי לתת זכויות בקרקע (לרוכשי דירות חדשות בפרוייקט ולגורמים אחרים) ולא יהיה רשאי לבקש מבעל דירה לעזוב את דירתו הקיימת, לפני שיתן לבעל הדירה ערבות בשווי הדירה החדשה הצפויה לקום במקום הדירה הקיימת.

את שווי הדירה החדשה שלפיה תנתן הערבות יקבע שמאי.

כמו כן, הצעת החוק מטילה על הבנקים והיזמים חובה ליידע את בעלי הדירות בדבר זכותם לקבל את הערבות. כמו כן הצעת החוק מציעה להטיל עונשים על קבלנים ויזמים שלא יתנו הודעה כזו.

החוק, כשיעבור, יהווה בשורה של ממש לבעלי נכסים במתחמים של התחדשות עירונית ויפתור בעיה אמיתית שקיימת היום בכל מו"מ שמתנהל מול יזמים.

אנו עומדים לרשותכם בכל עת,
יעקב שמסיאן, עו"ד

*מידע זה הינו מידע כללי וראשוני בלבד ולא נועד בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עו"ד הבקיא בתחום.

 

 

יצירת קשר עם משרדנו

רח' רוגוזין 3, אשדוד
טלפון: 077-5150081

הרשמו לקבלת טיפים
ועדכוני נדל"ן!
מייל
שם

עקבו אחרינו ברשת:

youtube facebook twitter google