פסק דין: שכר טרחת עו"ד הקבלן – חלק ממחיר הדירה לצרכי מס רכישה

האם שכר טרחת עוה"ד של הקבלן, המשולם על ידי הקונה ישירות לעוה"ד של הקבלן, על מנת שעוה"ד ירשום את הדירה על שם הקונה, מהווה חלק ממחיר הדירה לצרכי מס רכישה?
פסק דין חדש שניתן לאחרונה עוסק בנושא זה.

כידוע, על רכישת דירה חל מס רכישה (לפי מדרגות הקבועות בחוק).

רשות המיסים נוהגת מזה שנים, לגבות מס רכישה גם על הרכיב של שכר טרחת עוה"ד של הקבלן. כלומר: מחיר הדירה + שכ"ט עוה"ד של הקבלן X גובה המס.

שאלה כאובה, שמגיעה שוב ושוב לבתי המשפט, היא האם רשות המיסים גובה מס אמת, כאשר המס מחושב גם על הרכיב של שכר טרחת עוה"ד. במספר מקרים רוכשי דירה ערערו על עצם הרעיון שהתשלום שהקונה משלם לעוה"ד של הקבלן (עבור הרישום כאמור) מהווה חלק ממחיר הדירה. באותם מקרים טענו רוכשי הדירות כי שכר טרחת עוה"ד של הקבלן אינו מהווה חלק ממחיר הדירה וכי מס הרכישה לא צריך להיות מחושב על רכיב זה. כלומר: מחיר הדירה (ללא שכ"ט עוה"ד של הקבלן) X גובה המס

בהליכים שונים בפני ערכאות שונות, נושא זה קיבל תשובות שונות. ואולם הנושא עלה שוב, לאחרונה, בשני מקרים שהגיעו לבית המשפט, כאשר המיוחד במקרים אלה הוא שרוכשי הדירות הגישו, בנוסף, גם בקשה לתביעה ייצוגית נגד המדינה בגין גביית מס הרכישה על רכיב שכר טרחת עוה"ד של הקבלן.

בית המשפט, בפסק דין מנומק, פסק כי יש לראות בשכר טרחת עוה"ד של הקבלן כחלק ממחיר הדירה, גם אם הוא נגבה בנפרד וגם אם הוא נגבה על ידי עוה"ד של הקבלן.

התוצאה של פסק הדין היא שרוכשי דירות מקבלן, ימשיכו לשלם, לפחות לעת עתה מס רכישה מעט גבוה יותר, כאשר מס הרכישה מחושב גם החל החלק של שכר טרחת עוה"ד של הקבלן.

במאמר מוסגר נציין כי הנושא עומד כרגע גם בערעור בפני בית המשפט העליון, ויתכן כי בבית המשפט העליון ההלכה תשתנה.

אולם, לעניות דעת הח"מ, לא יבוטל מס הרכישה על רכיב שכר טרחת עוה"ד כיוון שהוא יפתח תיבת פנדורה וידרוש מהמדינה החזרים של מליונים בגין המס שנגבה עד כה מרוכשי דירות.

חשוב לציין כי מס כפל גבוהה ומשמעותי הרבה יותר מהמס שמשולם על שכר טרחת עוה"ד, משלמים רוכשי דירות מקבלן על רכיב המע"מ של מחירה הדירה, מאחר ומס הרכישה מחושב גם על מרכיב המע"מ של הדירה. בעוד ששכר טרחת עוה"ד עומד היום על כ 5000 ש"ח + מע"מ ומתוכו מחושב מס רכישה, רכיב המע"מ מהווה 17% ממחיר הדירה ובעצמו מגיע למאות אלפי שקלים, כך שמס הרכישה על רכיב המע"מ מהווה בפני עצמו – עשרות אלפי שקלים. כלומר –  מחיר הדירה מורכב ממחיר הדירה ומהמע"מ שמשולם בעדה ומס הרכישה משולם על הסכום המלא: מס רכישת דירה מקבלן = מחירה הדירה + המע"מ על הדירה X מע"מ.

פסקי הדין המוזכרים בפוסט זה: 

ת"צ 1901-05-15 עג'מי

ת"צ 48871-05-15 בט

יצירת קשר עם משרדנו

רח' רוגוזין 3, אשדוד
טלפון: 077-5150081

הרשמו לקבלת טיפים
ועדכוני נדל"ן!
מייל
שם

עקבו אחרינו ברשת:

youtube facebook twitter google