עו”ד ורו”ח יבצעו ללקוחותיהם הערכת מסוכנות מפני הלבנת הון בעסקאות

17.11.2014

צו חדש ( צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, ניהול רישומים של נותן שירות עסקי למניעת הלבנת הון ומימון טרור), התשע"ה-2014) מחייב עו”ד ורו”ח (להלן: "נותני השירות") לבצע ללקוחותיהם 'זיהוי', ו"הערכת מסוכנות" מפני הלבנת הון ומימון טרור, בעסקאות בהם נותני השירות נותנים ללקוח שירות.

בין השירותים בהם ידרשו נותני השירות לבצע את הזיהוי והערכת המסוכנות – בעסקאות של קנייה ומכירת נדל"ן, בקניה ומכירה של עסק, בניהול נכסים של לקוח כמו כספים, ניירות ערך ונדל"נ, ובהקמת חברות ונאמנויות.

הצו החדש דורש מנותני השירות לבצע נוהל של הכרת הלקוח באמצעות זיהויו באמצעות תעודה מזהה וטופס זיהוי שימלא הלקוח. לגבי לקוחות שלא ניתן לזהות פנים מול פנים (למשל במצבים שהלקוח נמצא בחו"ל) תהיה חובת זיהוי באמצעות וידאו קונפרנס.

הלקוח יידרש להצהיר בטופס, מיהו הנהנה מהעסקה.

במסגרת "הערכת סיכון" שיבצע נותן השירות, מפני עסקה שעלולה להיות קשורה בהלבנת הון או למימון טרור, ימלא נותן השירות טופס הערכת מסוכנות. הערכת הסיכון תתבסס, בין היתר, על סוג השירות העסקי המבוקש, מקור הכספים, והאם השירות העסקי מבוצע מול גורם הקשור למדינות שהוגדרו כבעלות סיכון גבוה לביצוע הלבנת הון או מימון טרור.

עורכי הדין ורוה"ח חייבים בשמירת המסמכים למשך חמש שנים.

הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור תפקח על עורכי הדין ורו"ח באמצעות דרישת מסמכים ותהיה מורשית להיכנס למשרדי נותן השירות כדי לבצע בירור ולקבל מסמכים בכל מקרה של חשד.

למרות שהצו החדש אינו מטיל על עורכי הדין ורואי החשבון חובת דיווח לרשות לאיסור הלבנת הון, מאחר והדבר יפגע בחסיון החל ביחסי עוה"ד והלקוח, הוא ישפיע על יחסיהם של עורכי הדין ורואי החשבון עם הלקוחות וככל הנראה גם יגרום להעלאת שכר הטרחה, לאור המחוייבויות והאחריות החדשה המוטלת על נותני שירות אלה.

בנוסף, לשכת עורכי הדין התחייבה כי יתוקנו כללים, במסגת כללי עורכי הדין, לפיהם עורך הדין לא יבצע פעולה, כאשר הוא מעריך שרמת הסיכון להלבנת הון או מימון טרור של אותה פעולה היא גבוהה.

הצו יכנס לתוקף בתוך 9 חודשים מפרסומו, הערכותכם בהתאם.

לקישור לחוק שמכוחו הוטל הצו ליחצו כאן.

 

אנו עומדים לרשותכם בכל עת,
יעקב שמסיאן, עו"ד

*מידע זה הינו מידע כללי וראשוני בלבד ולא נועד בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עו"ד הבקיא בתחום.

 

יצירת קשר עם משרדנו

רח' רוגוזין 3, אשדוד
טלפון: 077-5150081

הרשמו לקבלת טיפים
ועדכוני נדל"ן!
מייל
שם

עקבו אחרינו ברשת:

youtube facebook twitter google