מס רכישה – פטור חלקי לנכה

הפטור

בתקנות מס רכישה, קיימים מספר פטורים והקלות המעניקים הנחה במס הרכישה. כך למשל, בתקנות נקבעה הנחה לרשויות וגופים מסוימים, לעולים חדשים, למשפחות חיילים שנספו במערכה ועוד.

רשימה זו עוסקת בפטור החלקי המוענק לבעלי נכות.

הגדרת "נכה" הקבועה בסעיף 1 לתקנות הינה מצומצמת ומוגדרים בה סוגים שונים של נכות ודרגת הנכות לצמיתות שנדרשת, כדי להיות זכאים לפטור חלקי ממס. בין היתר מוגדרות שם נכויות לפי: חוק הנכים (תגמולים ושיקום); חוק נכי המלחמה בנאצים; חוק נכי רדיפות הנאצים; נכה תאונת עבודה לפי סעיף 59 לחוק הביטוח הלאומי; נכות לפי פרק ו'2 לחוק הביטוח הלאומי ועוד.

לשם הבהרה נסביר, כי כדי להיות זכאי לפטור החלקי, ראשית יש לעמוד בהגדרת הנכות הספציפית (לפי חוק או תקנה ספציפיים) ובנוסף צריך לעמוד בקריטריון של דרגת הנכות לצמיתות שדורשות תקנות מס הרכישה. כך למשל, נכה תאונת דרכים- זכאי להנחה ממס הרכישה עם נקבעה לו דרגת נכות של 50% לצמיתות לפי תקנות מס הכנסה (קביעת אחוז נכות), התש"ם-1979. אדם העונה לקריטריונים הנ"ל (ובתנאי שלא מיצא את הפטור בעבר) יהא זכאי לשלם מס רכישה בשיעור 0.5% במקום שיעור המס הרגיל.

(על סוגי הנכויות השונים ושיעור הנכות הקבוע בכל אחד מהם, המוכרים בתקנות לצורך הפטור ממס, ראה בתקנות מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה) (מס רכישה), תשל"ה-1974).

הזכות להנות מן הפטור מוענקת לפי התקנות לכל אדם פעמיים בלבד למשך כל החיים. דהיינו, ניתן להשתמש בה בשתי רכישות שונות ולא יותר. הפטור החלקי כאמור, הינו תשלום 0.5% מס במקום שיעורי המס הרגילים.

אליה וקוץ בה

שימוש לא מושכל בפטור החלקי שמעניק החוק (דהיינו, תשלום 0.5% מן המס הרגיל) יכול לעיתים לגרום לתשלום מס, בשעה שבמצב רגיל הרוכש לא היה צריך לשלם מס בכלל.

לדוגמא: תקנות מס הרכישה, קובעות היום מס בשיעור 0% על רכישת דירה יחידה עד לשווי של 1,084,935 ש"ח. כך שבמצב הרגיל, בו הרוכש קונה דירה (יחידה) בשווי של 1,000,000 ש"ח, שיעור המס עליו הוא 0.00 ש"ח ולא יהיה מס לתשלום. אולם, בשימוש לא מושכל, רוכש עלול לבקש את הפטור החלקי בשל נכות ובכך יגרום לעצמו נזק כפול: פעם אחת הוא ישלם מס בשיעור 0.5% (דהיינו 5,000 ש"ח) בשעה שאם לא היה מבקש את הפטור, לא היה משלם מס בכלל ופעם שניה בכך שהוא "שרף" לעצמו זכות שימוש אחת בפטור. הפטור כאמור, מוענק פעמיים בלבד לכל החיים.

דוגמה לאפשרות שימוש בפטור

להלן נציג דוגמא לשימוש אפשרי בפטור – משפחת ישראלי מונה 4 נפשות: אבא, אמא ובנם הנשוי (נכה) עם אשתו. משפחת ישראלי מתגוררת ביחד בדירה אחת הרשומה על שם בנם הנכה. למשפחת ישראלי דירה נוספת הרשומה על שם האבא, האמא והבן בלבד.

משפחת ישראלי מוכרת את הדירה הרשומה ע"ש כל בני המשפחה (בבעלות הבן הנכה נותרת הדירה שבבעלותו הבלעדית). כעת משפחת ישראלי רוכשת עבור כל בני המשפחה דירה חלופית, בשווי 900,000 ש"ח.

במצב כזה, הואיל ולכל אחד מבני המשפחה (אבא, אמא, כלה) אין דירה נוספת, הם זכאים להשתמש בשיעורי המס הרגילים החלים עליהם ולא לשלם מס (מס בשיעור 0%). לבן הנכה, לעומת זאת, זו דירה שניה, והוא אמור להיות מחוייב במס בשיעור 3.5%. הואיל ובבעלות הבן רק 1/4 מן הדירה החדשה, הינו ממוסה בשיעור 3.5% על 225,000 ש"ח והמס לתשלום הינו 7,875 ש"ח.

הבן רשאי לבקש להנות מההנחה המגיעה לו ממס הרכישה בגין נכותו ולשלם רק 0.5% מס. במקרה כזה ישלם רק 1,125 ש"ח. בהנחה שהבן זכאי לפטור (דהיינו, לא מיצה את הפטור כשרכש את שתי הדירות הקודמות) הבן יחסוך 6,750 ש"ח.

לסיכום

ממומלץ מאוד לבדוק, טרם השימוש בפטור, האם נעשה שימוש בפטור בעבר וכמה פעמים נעשה, שכן הזכות לפטור מוענקת כאמור רק פעמיים לאדם לכל החיים. במצב של בני זוג נשואים, זכאי בן הזוג הנשוי לנכה להנות מהפטור שמקבל בן הזוג הנכה. כ"כ, יש לבדוק האם בכלל כדאי להשתמש בפטור או שמא המדרגות הרגילות של מס הרכישה מטיבות יותר. ובכל מקרה, יש להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום לפני כל רכישה.

עדכון – הנחיות היועמ"ש לרשות המיסים מיום 4.1.2011 – ניצול הפטור לגבי קטין נכה

לאחרונה פורסמה הנחיית היועץ המשפטי לרשות המיסים הקובעת כי הורים המבקשים לנצל פטור לפי סע' 11(א) של בנם הקטין שהוא נכה לצורך רכישת דירה, יוכלו לעשות כן באישור בית המשפט לענייני משפחה בלבד.

משמעות הדבר, כי ההורים יצטרכו לקבל אישור בית המשפט לענייני משפחה אחרי שינמקו מדוע נדרש ניצול הפטור. ההורים יצטרכו להסביר ראשית – כיצד משפר המעבר לדירה אחרת את חיי הקטין ביחס לדירה בה הוא מתגורר כעת ושנית – להסביר מדוע ניצול פטור אחד (מתוך שניים המגיעים לנכה בכל חייו) אינו פוגע בזכויות הקטין.

אחרי מתן אישור בית המשפט לענייני משפחה, תאשר רשות המיסים להורים לנצל פטור לפי סע' 11(א) השייך לנכה. חשוב להבהיר כי בפועל הדירה תרשם על שם ההורים ולא על שם הנכה.

נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת.
יעקב שמסיאן, עו"ד

* מידע זה הינו מידע כללי וראשוני בלבד ולא נועד בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עו"ד הבקיא בתחום.

יצירת קשר עם משרדנו

רח' רוגוזין 3, אשדוד
טלפון: 077-5150081

הרשמו לקבלת טיפים
ועדכוני נדל"ן!
מייל
שם

עקבו אחרינו ברשת:

youtube facebook twitter google