כיצד להמנע מרכישת נכס משועבד – מדריך

אנשים רבים, ובמיוחד זוגות צעירים שעומדים לפני רכישת נכס, שואלים אותי האם שווי הנכס ריאלי? האם המיקום טוב? ושאלות שונות מסוג זה.

ואמנם, אף שחשוב לשאול שאלות אלה לפני רכישה של כל נכס, לאחר שהתקבלה ההחלטה שכדאי לרכוש את הנכס, השאלה הבאה שיש לשאול, היא האם ניתן לרכוש את הנכס כשהוא נקי מזכויות כלשהן של צדדים שלישיים.

ומהן אותן זכויות של צדדים שלישיים? בשפה המשפטית אנו קוראים להם שיעבודים ועיקולים. שיעבודים ועיקולים הם אותם זכויות צד שלישי שנובעות מהתחייבויות שונות שלקח על עצמו בעל הנכס כלפי הצד השלישי. עם רישום השיעבוד או העיקול, הפך הצד השלישי להיות נושה שזכאי לממש את הנכס, כדי לגבות מבעל הנכס את התחייבותו כלפי הנושה.

חשוב לציין, שזכות הנושה, ככל שהיא רשומה בלשכת רישום המקרקעין (טאבו) או במרשם מחייב אחר, קודמת לכל זכות של צד אחר. כלומר, אם קיים שיעבוד או עיקול, הם אינם מתבטלים עם המכירה וזכותו של הנושה לגבות את חובו מן הנכס קודמת לזכות הרוכש.

לכן, בשלב ראשון, ולפני שמתקשרים בחוזה או אפילו בזכרון דברים, יש לבדוק האם הנכס משועבד או מעוקל.

כיצד ניתן לבדוק האם קיים שיעבוד או עיקול?

בישראל מתקיימים מספר מרשמים. הרישום המחייב הוא לשכת רישום המקרקעין (טאבו) לכן יש לבקש מבעל הנכס להציג לכם נסח טאבו עדכני ליום החוזה. במקרים רבים אחרים, נכסים אינם רשומים בטאבו, אלא במינהל מקרקעי ישראל או בחברה המשכנת, אז יש לבקש לראות אישור זכויות עדכני ממינהל מקרקעי ישראל או מהחברה המשכנת ולבדוק גם ברשם המשכונות.

במקרה שנכס נרכש מחברה יש לבדוק גם את דו"ח רשם החברות, שגם בו נרשמים שיעבודים.

נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת.
יעקב שמסיאן, עו"ד

* מידע זה הינו מידע כללי וראשוני בלבד ולא נועד בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עו"ד הבקיא בתחום.

יצירת קשר עם משרדנו

רח' רוגוזין 3, אשדוד
טלפון: 077-5150081

הרשמו לקבלת טיפים
ועדכוני נדל"ן!
מייל
שם

עקבו אחרינו ברשת:

youtube facebook twitter google