השוכר הפסיק לשלם את דמי השכירות – למה לא כדאי לכם להמתין ומה עושים

15.1.2017

השוכר הפסיק לשלם את דמי השכירות – למה לא כדאי לכם להמתין ומה עושים

פעמים רבות פונים אלי בעלי דירות שהשוכר שלהם הפסיק לשלם את דמי השכירות והם ממתינים שיפרע את חובותיו ומקווים שמצבו ישתפר, שבוע ועוד שבוע (לפעמים אפילו שנה) ובזמן הזה חובותיו תופחים.

מעניין לציין שהתסמינים במצב הזה זהים, ופעמים רבות הלקוחות מספרים סיפור שהוא כמעט זהה:

בתחילה השוכר מאחר או מבקש דחייה בתשלום במספר ימים, לאחר מכן מתחילים להשמע הבטחות – "מחר… שבוע הבא… השוכר ממתין לכספי ביטוח שצריכים להכנס בכל יום…" אבל גם הוא יודע שאינו יכול לעמוד בהבטחותיו.

הדינמיקה של שוכר שקלע למצוקה כספית ומפר את הסכם השכירות היא דינמיקה ספיראלית. כמו מערבולת שעוצמתה הולכת וגדלה, השוכר מסתחרר ונסחף במהירות הולכת וגדלה במערבולת של חובות שאינו יכול לפרוע.

שוכר שנקלע למצוקה אינו יכול לעמוד בתשלומים הגבוהים של דמי השכירות, הארנונה, המים החשמל וכיוצ"ב. עיקר משאביו מנותבים להישרדות – אוכל, לבוש, גנים לילדים. את ההוצאות הכבדות, בהם אינו יכול לעמוד, הוא דוחה ליום אחר, יום שלרוב אינו מגיע.

במצבים כאלה, בעלי הדירה – המשכירים, נמצאים בעמדה פגיעה. מצד אחד הם אינם יכולים להשכיר את הדירה לאדם אחר ולהתחיל דף חדש ומצד שני הם לא מקבלים דמי שכירות והחובות של השוכר אצל ספקי השירותים נצברים על שמם.

אז מה אפשר לעשות ?

קודם כל – חשוב להבין את המצב בו מצוי השוכר ואת הדינמיקה הספיראלית – המערבולת. שוכר שנמצא במצוקה, חושב על השרדות לפני הכל, יתר החובות יורדים אצלו בסדר העדיפויות למועד עתידי שאולי יגיע ואולי לא.

גם שוכרים שהצטיירו כאנשים ישרים ואמינים, מרגע שנקלעו למצוקה כלכלית יסחפו לאותה מערבולת. למרות כוונותיהם הטובות, המציאות תכתיב להם התנהגות שאינה מתיישבת עם הערכים שלהם.

אחריותכם, כבעלי הדירה, שלא להקלע לאותה מערבולת ביחד עם השוכר, ולקטוע אותה במהירות, בכך תמנעו מעצמכם נזקים כספיים מצטברים. קטיעת המערבולת זה גם הדבר ההוגן לעשות כלפי השוכר, ככל שתקטעו אותה מהר יותר, כך תסייעו לשוכר להפסיק לצבור חובות כלפיכם וכלפי הרשויות ותתנו לו הזדמנות להשתקם כלכלית.

במישור המעשי – רצוי, מיד עם התחלת התסמינים של שוכר שנקלע למצוקה, לבדוק היטב בעירייה ואצל ספקי השירותים (מים, חשמל וכו') מי רשום כצרכן והאם נצברו חובות לספקי השרותים הנ"ל. למשל – אם לא דאגתם לרשום בעירייה את השוכר כדייר בדירה, כל חובות הארנונה יצברו על שמכם. כנ"ל בתאגיד המים העירוני ובחברת החשמל והגז.

הדבר הבא שכדאי לעשות, הוא לפנות אל השוכר בכתב, ולהתריע בפניו שהוא מפר את הסכם השכירות, ואם לא יעמוד בהתחייבויותיו כלפיכם הוא יאלץ לפנות את הדירה.

אם למרות ההזהרה השוכר אינו משלם את דמי שכירות ולא מפנה את הדירה, אפשר לנקוט נגדו בהליך משפטי מהיר בבית המשפט – בתביעה שמטרתה לקבל פסק דין לפינוי השוכר. התביעה הזו, בניגוד להליכים אחרים, היא מהירה ביותר. בתוך כחודשיים מהגשתה היא תסתיים ובידיכם יהיה פסק דין לפינוי השוכר.

ככל שתנקטו בצעדים אלה מוקדם יותר, תמנעו מעצמכם חובות גדולים והליכים ארוכים בבתי משפט שאת ההוצאות הכרוכות בהם אתם עלולים שלא לראות לעולם בחזרה. ובכל מקרה, מומלץ שלא להמתין ולהתייעץ עם עו"ד בקיא בתחום כדי לראות מה האפשרויות העומדות בפניכם.

 משרדנו צבר נסיון רב בייצוג בעלי דירות מול שוכרים שמפרים את חוזה השכירות ולא משלמים דמי שכירות ושוכרים שצריך לפנותם מן הדירה.

אם נקלעתם למצב דומה, אתם מוזמנים לפגישת ייעוץ במשרדנו.

 יעקב שמסיאן, עו"ד

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו ולקבל עדכונים על כל החידושים בתחום הנדל"נ בעמוד הפייסבוק שלנו:

https://www.facebook.com/YaacovShamsian/

למידע נוסף, אנו עומדים לרשותכם ב 077-5150081.

*הבהרה – מידע זה הינו מידע כללי וראשוני בלבד ולאו נועד בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עו"ד הבקיא בתחום לפני ביצוע כל פעולה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, והם עלולים להשתנות מעת לעת.

יצירת קשר עם משרדנו

רח' רוגוזין 3, אשדוד
טלפון: 077-5150081

הרשמו לקבלת טיפים
ועדכוני נדל"ן!
מייל
שם

עקבו אחרינו ברשת:

youtube facebook twitter google